Konektivita moderních automobilů otevírá široké spektrum nových možností. Část z nich přitom mohou využít dealeři pro zlepšení a vytvoření vlastních služeb. Kde se vzala v autech konektivita, jakým směrem jde a jak na ní vydělat?
Od OnStar a eCall přes OTA aktualizace a dál
Konektivita automobilů se datuje do roku 1996, kdy dceřiná společnost General Motors, OnStar, začala vybavovat vybrané koncernové vozy placeným systémem (na bázi předplatného) pro nouzové volání, a později také navigaci a vzdálenou diagnostiku. Tři roky na to, při spuštění projektu evropské satelitní navigace Galileo, byl prezentován systém eCall pro automatizované kontaktování záchranářů v případě nehody (včetně geografické polohy a stavu systémů ve voze), který měl přijít do všech aut prodávaných v EU. To se stalo ale až v roce 2018. Mezitím se do automobilů dostaly i systémy nejen pro vzdálený monitoring pohybu a diagnostiku, ale díky Tesle také pro vzdálenou aktualizaci funkcí vozu, včetně možnosti přidání nových funkcí jako je Ludicrous mode, či navýšení kapacity baterie (u Modelů S s nižším dojezdem, kde je akumulátor identický jako u těch s vyšším). V současné době tak konektivita v automobilech, obvykle zajištěná mobilními sítěmi 4G, zvládne podporu posádky v nouzových situacích, fleet management a diagnostiku. Automobilkám a dealerům však umožňuje ještě prodávat nové funkce a těžit z marketingových spoluprací např. při doporučování aplikací, či míst, kde zastavit po cestě.
Konektivita přináší nové aplikace
Konektivita v automobilech však brzy dojde mnohem dál. Na řadě je vzdálená predikce výskytu poruchy, která se dnes běžně používá např. u výtahů či výrobních strojů, která pomůže včas identifikovat potenciální problémy ve voze. Objevují se také nové aplikace pro leasingové společnosti, firemní flotily či dealerství, které umějí pracovat se stávajícími daty z telemetrie. Hlídat překročení denního nájezdu, či třeba vyjetí z regionu, pro který je vůz zapůjčen, je dnes hračkou.
Budoucnost je v infrastruktuře, bezpečnosti a autonomním řízení
Klíčová je však v konektivitě budoucnost. Ta jde zcela jiným směrem. V řadě zemí běží např. pilotní projekty pro propojení vozů s parkovišti, aby řidiči měli informace o tom, na jakém parkovišti budou moci najít volné místo. Samozřejmostí se už od dob RDS-TMC stalo dopravní zpravodajství a přeplánování tras v navigaci v závislosti na kolonách. V blízkém budoucnu ho však bude řídit umělá inteligence, která bude mít za cíl proaktivně optimalizovat dopravní propustnost komunikací a zamezit vzniku kolon.
Klíčový průlom nastane po zavedení komunikace mezi vozidly. Díky datům z kamer a dalších senzorů se totiž automobily budou moci automaticky vzájemně informovat o překážkách či zvěři ve vozovce, náledí, povětrnostních podmínkách, či třeba o skupině chodců ve vozovce. A řidič, později však ale vozidlo samotné, na to bude moci včas reagovat, což pomůže zamezit dopravním nehodám.
Co přinese konektivita pro dealery?
Klíčová otázka pro automobilové dealery je však jiná – jak na tom všem vydělat? A možnosti jsou možná až nečekaně široké. První, nejlogičtější, formou je snížení nákladů na fleet management. Dnes už není problém si na dálku pohlídat všechna náhradní a testovací vozidla, ať už co se týče jejich polohy a způsobu využití, ale také třeba tlaku v pneumatikách, stavu akumulátoru (včetně toho pro hnací ústrojí u EV), hladiny paliva v nádrži (což zejména u dieselů přijde vhod), chybových kódů, nebo třeba toho, zda auto někde delší dobu stojí a je odemčené. To samozřejmě pomůže předejít řadě problémů.
Jenže je tu ještě další možnost – pokud máte ve flotile automobily, ze kterých lze vyčíst i styl jízdy a způsob užití, může vám to radikálním způsobem pomoci v prodejích, a to včetně upsellu doplňků. Máte zákazníka, který si v náhradním voze pouští nahlas muziku? Co takhle mu do jeho auta nabídnout kvalitnější audioaparaturu? Máte zákazníka, co si půjčil výkonnější vůz, než sám má a užívá si zrychlení a vyšší rychlost jízdy? Co takhle mu nabídnout nějaký skladový vůz s vyšším výkonem? Máte zákazníka, co jezdí hlavně krátké trasy po městě? Co takhle mu nabídnout EV? Možností je mnoho, jen je k tomu potřeba mít vedle konektivity pro váš vůz i 360° pohled na zákazníka – vědět, co má za auto/auta, co je pro něj důležité, jaká auta v minulosti kupoval, na co si u nich stěžoval apod. S tím vám pomůže specializované Automotive CRM od Konica Minolta.
To ale stále není vše. Máte už někoho, kdo kontroluje stav vaší dealerské flotily z dat odečítaných na dálku? Co nabídnout vlastním zákazníkům placenou službu vzdálené péče o jejich vůz? Tu samou, co řeší u vaší flotily – tlak v pneumatikách, hladina oleje, stav akumulátoru, chybové kódy (včetně např. prasklé žárovky), odemčení/zamčení vozu. Vždyť je tak jednoduché při automatické detekci anomálií pak zvednout telefon a zavolat zákazníkovi, jaký je problém s jeho vozem. Jen to nedělejte zadarmo.
V budoucnu budou Connected Cars ještě větším byznysem
To ale stále není všechno, v budoucnu totiž přijdou i další obchodní příležitosti. Řada automobilek, v čele s Mercedesem, dealery chystá na prodej funkcionalit online. Zdaleka nemá přitom jít jen o navigaci, která už dlouhou dobu plní roli dodatečně prodávané funkce přímo v dealerství. Dealeři budou moci prodávat celou řadu nových funkcí, a pokud budou dobře znát své zákazníky a jejich potřeby, budou v tom mnohem úspěšnější než automobilky napřímo. Navíc, s rostoucí komplikovaností nových funkcí, roste i potřeba zákazníky zaškolit. A to je další příležitost, kteří už mnozí dealeři využívají. Jen v budoucnu to nebude už jen o školách smyků či jízdách v terénu, ale také o výuce využívání asistentů jízdy, či třeba palubního infotainmentu. Dealerům, kteří mají 360° pohled na zákazníka se tak zásadně rozšíří možnosti, kde vydělat.
Další zdroje
https://open.spotify.com/episode/4UmbmclpLnDcbb766aGNKY?si=NRa7eK3lTUGEN-1hPVrOmQ&dl_branch=1
https://en.wikipedia.org/wiki/OnStar
https://en.wikipedia.org/wiki/ECall