Evropská komise se v polovině července rozhodla, že chce do roku 2035 skoncovat s prodejem motorových vozidel se spalovacími motory. Hlavní náhradou má být elektrický pohon. Krok přichází v době, kdy významná část automobilek oznámila konec spalovacích motorů v horizontu 15 let. Co to bude znamenat pro dealery?

EU hodlá v emisích přitvrdit

Evropské unii se nedaří naplňovat původní cíle na redukci emisí CO2 (nejen) z automobilové dopravy. V kontextu červencových výkyvů počasí, které způsobily rozsáhlé povodně v Belgii, Německu a Nizozemsku, tornádo v Česku, či nečekanou vlnu veder ve Španělsku, se diskuse o změnách klimatu výrazně přitvrzuje. Doprava je podle eurokomisařky Adiny Valean zodpovědná za 29 % emisí všech skleníkových plynů v EU (12 % mají na svědomí osobní automobily). Komise chce do roku 2050 tyto emise snížit o 90 % a zákaz spalovacích motorů u osobních automobilů a dodávek má být klíčovým nástrojem.

Někteří výrobci se bouří

V současné době se stále ještě jedná pouze o návrh, proti kterému stojí někteří zástupci automobilového průmyslu, ale i politici. Německý europoslanec Peter Liese se například nechal slyšet, že konec spalovacích motorů v roce 2035 by mohl být zásadním problémem pro výrobce komponent pro spalovací motory. V evropském parlamentu přitom není jediný, kdo má vůči současnému návrhu výhrady. A co se bude dít dál?

Každé dva roky má být vyhotovena zpráva o tom, jakým směrem se trh vyvíjí a v roce 2028 má dojít ke kompletní revizi nařízení. V současné době mohou v EU prodávaná auta produkovat 95 g CO2/km, do roku 2030 to má být o 55 % a od roku 2035 to má být čistá nula. U dodávek je to nyní 147 g CO2/km, do roku 2030 se tato hodnota má snížit o 50 % a od roku 2035 už to má být rovněž nula. O výjimku mohou žádat až do roku 2030 pouze malí výrobci s roční produkcí od 1 000 do 10 000 osobních automobilů respektive 22 000 dodávek. Úplnou výjimku mají malí výrobci do 1 000 vozů ročně. Evropská komise se už nechala slyšet, že připraví návrhy podpory pro prodej elektromobilů, které mají vstoupit v účinnost nejpozději v roce 2030. Na klíčových trzích ve Francii či Německu už podobné programy existují, což přispívá k raketovému nárůstu prodejů elektromobilů.

Elektromobilům chybí infrastruktura

Klíčovým problémem, na který upozorňují zejména výrobci, je nedostatečná dobíjecí infrastruktura. Někteří zástupci výrobců automobilů za to tvrdě kritizují Evropskou komisi a naznačují, že pokud EU nebude investovat do dobíjecí infrastruktury, je nereálné nově nastaveného cíle dosáhnout. Evropská komise na to reagovala návrhem povinného vybudování veřejných dobíjecích stanic (z veřejných peněz) na hlavních silničních tazích s odstupem maximálně 60 km do roku 2025. Do roku 2030 má být v EU celkem 3,5 milionu veřejných dobíjecích stanic, a do roku 2050 to má být 16,3 milionu. Dobíjecí stanice však paralelně budují i sami výrobci, ať už jde o Teslu, či o konsorcium Ionity, za kterým stojí BMW, Ford, Hyundai, Mercedes-Benz, Volkswagen, Audi a Porsche.

Dealeři a servisy nejsou na elektromobily připraveni

Problém s elektromobily se však brzy dotkne i dealerů. Ti sice už elektromobily prodávají, ale jejich infrastruktura jim není absolutně přizpůsobená. Dealerství nejsou zkrátka připravena na to, aby paralelně dobíjela rychlodobíjením třeba 15 předváděcích vozidel najednou, nemluvě o dobíjení vozidel v servisu. Vybudování dobíjecí infrastruktury je přitom časově i finančně náročné. Řada dealerů se navíc bude potýkat s nedostatečnou kapacitou přenosové sítě, i při 10 rychlodobíjecích stanicích s výkonem 150 kW totiž bude potřeba navýšit kapacitu elektrické přípojky o úctyhodných 1,8 MW, což je odběr středně velké továrny. Na stejný problém ostatně narazí i Evropská unie. Pro přechod na elektromobily bude potřeba výrazně posílit elektrickou přenosovou síť i výrobní kapacity elektřiny.

Další problém bude se servisy. Na opravy a údržbu elektromobilů totiž budou potřeba nové nástroje, ale i odlišné zázemí. To se bude týkat zejména manipulace s akumulátory, které jsou vysoce hořlavé, výbušné, citlivé na fyzické poškození a hlavně těžké. Zatímco přenosné systémy na vyndání spalovacího motoru už desítky let patří k běžné výbavě autoservisu, vybavení pro manipulaci s akumulátory (a nezbytný prostor k tomu) zatím moc servisů nevlastní.

Připravte se včas na revoluci

Nezbytné přípravy pro dealerství a servisy by tak šlo rozdělit celkem do tří kategorií. Tou první je dobíjecí infrastruktura, nemluvě o tom, že nějaký ten zvýhodněný dobíjecí stojan pro zákazníky také může být zajímavým obchodním nástrojem. Druhou kategorií je servis a jeho zázemí. Obojí bude vyžadovat masivnější investice do zásadnějších přestaveb s dlouhodobou návratností. Třetí kategorií je pak obchod. Ten se totiž výrazně změní, protože zákazníky najednou začnou zajímat zcela jiné parametry aut než doposud – dojezd, rychlost dobíjení, dostupnost nabíječek v místě jejich bydliště, rychlost při jednofázovém dobíjení (z domácí 230 V nabíječky) apod. Nástrojem, který na to obchodníky může připravit, je kupříkladu specializovaný Automotive CRM od Konica Minolta. Ten totiž umožňuje komplexní 360° pohled na zákazníka od jeho interakcí s obchodníky, servisem až po příspěvky na sociálních sítích, díky kterému vám snáz pomůže vytipovat pro něj vhodný elektromobil, i reagovat na cílené dotační pobídky, které EU spolu s členskými státy teď připravuje. A jako vždy – na trhu vyhrají ti, co se budou schopni nejrychleji adaptovat.

Použité zdroje

https://www.reuters.com/business/retail-consumer/eu-set-call-time-combustion-engine-within-two-decades-2021-07-13/

https://fortune.com/2021/07/14/automakers-europe-ban-of-new-combustion-engine-cars-by-2035/

https://europe.autonews.com/environmentemissions/europes-co2-emissions-target-2035-will-ban-sales-combustion-engine-cars

https://www.euractiv.com/section/electric-cars/news/eu-signals-end-of-internal-combustion-engine-by-2035/