Světová osmička a světová devítka v produkci automobilů se v lednu 2021 spojily v koncern Stellantis. Ten svou společnou produkcí předběhne koncern General Motors a bude šlapat na paty třetí největší automobilce, alianci Renault-Nissan-Mitsubishi, která si drží náskok hlavně v oblasti elektromobility. Co přinese spojení FCA a PSA? A přežije všech 15 jejích značek?
Co najdete v portfoliu Stellantis
V portfoliu značek koncernu Stellantis lze najít poměrně široké spektrum automobilových značek. Za ty luxusní je zde zastoupena italská klasika Alfa Romeo, Maserati, skomírající Lancia a ostrá verze Fiatů – Abarth. Francouzi zase přidávají nově se rozvíjející luxusní odnož Citroënu DS, která už si začíná žít čím dál víc osobitějším a nezávislejším produktovým portfoliem stejně jako tomu je třeba v případě Genesis a Hyundai.
Dále zde jsou zastoupeny mainstreamové značky – za americkou klasiku je zde Chrysler, Dodge, jeho spin-off a dnes již ikonický RAM a také Jeep, kterému se jedinému podařilo prosadit i v Evropě. Z původně německo-britsko-australské části zde máme Opel a Vauxhall, za Itálii je přítomen Fiat a Francouzi přidávají Peugeot a Citroën. Zatímco americké automobilky mají rezervy v Evropě, ty Evropské zase mají potíže prorazit v USA a Kanadě. O zbytku Severní a o Jižní Americe už to ale zas tak moc neplatí.
Dále sem patří užitkové vozy. Těmi je známý po dlouhá desetiletí hlavně Peugeot a Citroën, ale i italský Fiat Professional. Ten už řadu let, díky spolupráci v rámci FCA, dodává své vozy na americký trh pod značkou Ram Trucks.
A konečně posledním dílem skládačky je společnost Mopar, původní divize Chrysleru, která se stará o náhradní díly, servis a péči o zákazníky pro značky z portfolia původního koncernu Chrysler, tedy Chrysler, Dodge, Jeep, Ram Trucks a dříve i značky Plymouth, Imperial a DeSoto. Mopar se také občas postará o speciální edice těchto značek jako naposledy o Mopar 2017 Dodge Challenger.
Úspory a synergie
Spojení FCA a PSA do jediného koncernu Stellantis přinese to, co má přinést každé sloučení společností – úspory a synergie. Výše úspor už je přitom předem známá, i když zůstanou všechny továrny dál otevřeny a při současné produkci, Stellantis má ušetřit 6 miliard dolarů ročně. Kde je Stellantis hodlá vzít?
Zaprvé, sdílení modulárních platforem a motorů jako to veleúspěšně dělá už roky skupina VW. Problém je v tom, že severoamerické a evropské požadavky na emise NOx a CO2 nejsou zrovna kompatibilní. Na což zejména v Evropě doplácí i řada japonských automobilek a v USA řada evropských. I když ale pomineme příliš komplikované sdílení motorů, tak už jen v Evropě Fiat a PSA může v této oblasti významně profitovat.
Sdílení nákladů na vývoj elektromobilů a hybridů, a to včetně baterií, nabíjecích stanic, ekologické likvidace atd. je extrémně důležitým bodem. Jak ostatně ukazuje i Renault-Nissan-Mitsubishi, na elektromobilitu potřebujete být opravdu velcí. Tesla sice platí dlouhodobě za synonymum elektromobilů, ale peníze na nich příliš nevydělává. Francouzsko-japonské alianci se daří lépe. Jednak stále drží pozici jedničky v prodeji elektromobilů, a jednak na nich finančně nekrvácí.
Úspory na marketingu a prodeji lze také očekávat. Pokud Stellantis půjde cestou VW, což Mopar respektive Chrysler v USA šel, a ne například Hyundai/KIA jako dříve PSA, může se velice snadno stát, že se objeví společná multibrandová dealerství a servisy. S tím, jak začnou značky více sdílet jednotlivé klíčové komponenty je to navíc logické. Pro dealerství a servisy to ovšem bude často znamenat potřebu pořídit si nové CRM systémy, které si s více brandy dobře poradí a dokáží sdílet data napříč různými firemními aplikacemi, s Marketingem i DMS. Takovým systémem je například Automotive CRM od Konica Minolta, které nabízí také 360° pohled na klienta napříč značkami.
Jak se bude řešit vzájemné parazitování značek
Stellantis, na rozdíl od VW, má velmi elegantně rozvrstvené portfolio značek osobních vozů. Už samotný Chrysler šel cestou diverzifikace modelů a specializace jednotlivých značek, kdy Jeep, Ram Trucks a Dodge se portfoliem produktů téměř zcela míjí. Také Fiat uměl elegantně vychytat odlišnosti, kdy Fiat, Lancia – v době, kdy ještě měla širší produktové portfolio, Alfa Romeo a Maserati se de facto zcela míjely v cílové skupině. PSA to v tomto ohledu měla horší, Citroën a Peugeot však dokázala výrazně odlišit designová linie a některé speciality, co si Citroën ponechal pro sebe. PSA vyženěný Opel a Vauxhall pak svými produkty cílí úplně mimo jejich původní cílovou skupinu a míjí se i s Fiatem a jeho značkami.
Jediné, kde si tak lezou FCA a PSA do zelí, tedy přesněji Fiat a PSA, jsou užitkové vozy. Tam ale mohou přijít velké úspory z rozsahu. To se může Stellantisu hodit zejména v situaci, kdy historicky úhlavní nepřítel PSA v této oblasti – Renault si pohrává s myšlenkou prodloužit spolupráci v oblasti užitkových vozů s Daimlerem.
Celkově má však Stellantis velkou šanci vyhnout se problémům, kterým čelí VW, kdy např. Volkswagen Passat a Škoda Superb bojují o de facto identické zákazníky, přičemž obě značky tak trochu ubírají zákazníky i sesterskému Audi A4. Přesto je však pravděpodobné, že produktové portfolio Stellantisu se zúží. Ostatně, počty nových uváděných modelů takové Lancie, Alfy Romeo, Abarthu nebo Fiatu nejsou už teď nijak vysoké.
Posílení v Americe a Evropě, expanze v Asii a Africe
Koncern Stellantis však neplánuje jen spořit. Naopak, chce vzít společně útokem trhy, kde se jí zatím moc nedaří. Jmenovitě Asii (hlavně Čínu a Střední Východ) a Afriku. Pro všechny tři tyto regiony přitom má už současné portfolio produktů co nabídnout. A třeba na středním východě Ram Trucks a Jeep nemají vůbec špatnou pozici. Případná multibrandová dealerství přitom dokáží pro každý region vyzobat z jednotlivých značek to, co se pro něj hodí nejlépe.
Je tak možné, že se v Africe nebo na Středním Východě v budoucnu setkáme s dealerstvími Stellantisu výlučně pro vozy 4×4 – od nejlevnějších vozů Peugeot, Citroën a Opel, přes více užitkové Ram Trucks, více terénní Jeep a luxusní SUV od DS, Maserati či Alfy Romeo. Stejně tak se hodí připomenout, že Stellantis hraje klíčovou roli i v kategorii minivanů/MPV, které jsou v Asii stále žádaným artiklem. I tam se může blýsknout kombinace amerických velkých MPV od Chrysleru a Dodge, přes menší evropská MPV od Citroënu, Peugeotu či Opelu. Nechme se ale překvapit.
Použité zdroje
https://www.wheels.ca/top-ten/these-are-ten-biggest-automakers-in-the-world/
https://www.carscoops.com/2020/06/renault-boss-keen-on-rekindling-partnership-with-daimler/