Společnost JATO zveřejnila statistiky prodejů osobních automobilů na trzích EEA za Q1 2021. Jsou plné překvapení. Čtvrtým nejprodávanějším evropským autem se stala Tesla Model 3, a objem nových registrací byl druhý nejhorší od roku 1986. Diesely a benzíny jsou na citelném ústupu.
Oproti loňsku trh roste, pořád je to ale bída
1 374 313 nových registrací osobních automobilů, takový byl výsledek prvního kvartálu na trzích Evropského hospodářského prostoru. Oproti březnu 2020 je to citelný nárůst o 63 %, přesto to byl druhý nejhorší Q1 od roku 1986. Propad automobilového trhu o 35 let zpátky je bolestivý pro dealery i výrobce aut. Ne však všechny. Radikální poklesy prodejů spolu s utahující se smyčkou nad emisemi aut se spalovacími motory totiž přály elektromobilům.
Elektromobily na vzestupu, diesely i benzíny pozvolna klesají
Prodeje elektromobilů rostou raketovým tempem. Zatímco v roce 2019 tvořily jen 4 % prodejů, o rok později to bylo už 10 % a letos dokonce 16 %. V kontextu celkových čísel to však není ani tak růstem prodejů jako propadem trhu jako celku. Přesto je ale pohled na podíl prodaných automobilů podle pohonu zajímavý. Diesely během dvou let totiž propadly z 32 % na 24 %, zatímco benzíny ze 64 % na 58 %. Elektromobily tak ukrajují spíše dieselovým automobilům, za což mohou i hybridy, které se přeci jen kombinují spíš s benzínovými motory, a to i u Volva, které zpočátku šlo cestou kombinace dieselu s elektromotorem.
Tesla Model 3 jako 4. nejprodávanější auto v Evropě
Co určitě stojí za zmínku je raketový nástup Modelu 3 do evropských prodejů. S počtem 23 755 nových registrací se umístil mezi Opel/Vauxhall Corsa a Toyotou Yaris. Na vítězný Golf mu zbývalo jen 2 510 registrací. Lze přitom předpokládat, že na ty nedosáhl nikoliv kvůli chybějící poptávce, ale díky kapacitním omezením výrobních linek Tesly. Meziročně registrace Modelu 3 vzrostly o 52 %, zatímco u Golfu šlo o 43 % pokles. Kromě Modelu 3 rostly v první desítce prodeje už jen u jediného automobilu. Byl jím Peugeot 2008 s 12 % nárůstem.
Model 3 se stal nejprodávanějším modelem ve Spojeném království, Francii, Norsku, Itálii, Rakousku, Švédsku, Švýcarsku, Nizozemsku, Dánsku, Portugalsku, Polsku, Řecku, Chorvatsku a překvapivě také v Německu. V řadě těchto zemí však existují pobídky na pořízení elektromobilu, a i některé další výhody jako je bezplatné parkování, osvobození od mýta či bezplatný vjezd do center měst.
V některých zemích jsou však podporovány i plug-in hybridy. Není proto divu, že v první desítce nejprodávanějších PHEV došlo k raketovému růstu všech modelů. Největší přírůstky si připsalo BMW u modelu X1 (585 % růst) a řady 3 (454 % růst), následované Volvem se 427 % růstem u XC60 a 402 % růstem u XC40.
Evropské elektromobily hrají třetí housle, zatím
Raketový růst se týkal i plnohodnotných elektromobilů. Jen nebyl až takový. Nejvíc si meziročně připsala Hyundai Kona (+228 %), Peugeot 208 (+189 %) a Volkswagen Up (+187 %). Jakkoliv však prodeje evropských elektromobilů rostou, na konkurenci to ani zdaleka nestačí. Amerického Modelu 3 se v Evropě za Q1 prodalo víc než Renaultu Zoe (3. příčka), Volkswagenu ID.3 (4. příčka), ID.4 (5. příčka) a Up (7. příčka) a Peugeotu 208 (9. příčka) dohromady.
Elektrická ofenzíva největší evropské a druhé největší světové automobilky – Volkswagenu – však jen stěží stačilo na dalšího neevropského hráče v oblasti elektromobility – korejský Hyundai/Kia. Ten má v nejprodávanějších elektromobilech za Q1 oba dva své zástupce. Hyundai Kona s 5 650 registracemi (2. příčka) a Kia Niro s 4 037 registracemi (8. příčka). Do první desítky v Evropě se navíc probojoval z neevropských automobilek ještě Nissan Leaf s 4 503 registrovanými vozy (6. příčka).
Evropské automobilky v elektromobilitě dlouho zaostávaly. Výjimkou byl jen Renault ve spojení s Nissanem. Na druhou stranu, Volkswagen ID.3 a ID.4 patří mezi úplné novinky a jejich prodeje nejsou vůbec špatné. Bude tedy zajímavé sledovat, jestli a jak rychle převezmou evropské automobilky zpět nadvládu nad evropským trhem. Do prodejů by navíc mohl promluvit i evropsko-americký Stellantis. Ten má v první desítce zatím jen poslední dvě příčky s Peugeotem 208 a novým elektrickým Fiatem 500. Jenže další novinky přicházejí, a ultrakompaktní městský Citroën Ami by se v řadě měst, ale třeba i v ostrovních regionech, mohl velmi rychle prosadit. Vždyť v domovské Francii ho jde pořídit už za 3 408 € + 19,99 € měsíčně nebo za 7 390 €!